Sommar cykloner och bottenmålning

Det var ett tag sen jag skrev på bloggen! Det är inte så att det inte händer något här, vi har gjort en hel del sen sist. Annie stannade nästan två månader, då hon kunde förlänga sin flygbiljett. Det var så kul att få ha henne här så länge.

Vi åkte på en liten camping tripp med en Toyta Estima en så kallad ”Self Contained” Den innehåller vatten och gråvatten dunk samt en potta porti. Har man det kan man oftast stanna på alla campingplatser. Men utan så är man hänvisad till endast ett fåtal campingplatser, och skulle man parkera fel så väntar en bötesnot på 200 dollar cirka 1.200kr.

Vi hittade flera fantastiska ställen att stå på, med bedårande utsikt, eller så parkerade vi mitt i skogen bland de stora Kauri träden. Vi körde cirka 180 mil och då bara runt på Nordön, från ena sidan av Stilla Havskusten till den andra sidan vid Tasmanska havet.

Nya Zealand har verkligen en fantastisk natur, gröna kullar med kor, får och lamadjur som betar som i en vacker tavla. Vulkaniska underjordiska grottor, varma källor och deras stora träd.

De kostade nästan 300kr per person för att få se en vulkanisk källa!

Men som tur var fanns det så många källor att alla inte kan hägnas in, utan man kan fritt ströva runt längs stränder och berg för att uppleva just detta. De har vackra svarta svanar här som vi mötte på den stora sötvattensjön Taupo. Vilken var en av favoriterna vi besökte här, likaså gillade vi den lilla staden Comandel, vi tog oss högt upp i bergen med utsikt över den lilla ön Mercury Island. Staden Raglan var också en favorit, men annars så är städerna här inget märkvärdigt att se, då de saknar historia tillbaka i tiden.

Däremot har de gott om små snirkliga småvägar med otäcka stup, nästan som att köra bil på Madeira. Det finns många höga berg här, så mycket går uppför och nedför men med en fantastisk utsikt över landskapet.

Nu har hösten kommit den börjar officiellt den 1 mars. Vi hade värmebölja när vi kom och en hel del regn. Men så kom en period med härlig sommarvärme för att nu följas upp av en kylig period på temperaturer på 8-15 grader och en hel del åskväder.

Vi tog oss också till läkaren för en ordentlig hälsokoll. Tommy blev tvungen opera bort en fläck på bröstet som inte ville läka ordentligt, och det visade sig vara Skivepitel Cancer! Men tar man bort den i tid så är det ingen fara.

Tommy och jag hade ett tiotal mindre fläckar i ansiktet som doktorn frös bort.

Sen fick vi oss en ordentlig lektion i hur vi ska undvika solen! Varje dag när man borstar tänderna så ska man smörja in sig med solkräm i ansiktet, även om solen inte skiner. Sen ska man alltid ha hatt.

Att sola i bikini ! Är nästan förenat med livsfara. Långärmad skjorta och helst långbyxor, de är vad man ska klä sig i här.

Billigt blev det inte heller. Elvatusen svenska kronor kostade det för Tommy och mig. Men råkar man ut för en olycka är sjukvården gratis för alla även utlänningar vilket visade sig bra när Tommy råkar ut för en olycka!

Han slår huvudet i vindrodret och slås i backen! Han tar emot sig med vänsterhanden som blir skadad. Han fick handen snabbt röntgad men eftersom svullnaden var så stor syns inte alla benbrott! Så det krävdes en röntgen till en vecka senare, och då visade röntgen att inget ben var brutet!

Det var en väldig tur, vänsterhanden är stukad och Tommy har fortfarande ont och ska ta det lugnt framöver men det behövs inga andra åtgärder.

Vi har plockat fram våra cyklar nu! Det tar tio minuter att cykla in till stan så det är inte långt. Här finns allt man kan behöva både i matväg och tillbehör till båten. Vi hade inga cykelhjälmar, men här på NZ är det lag att bära hjälm, så vi for iväg till stora varuhuset och köpte upp oss på varsin fin röd hjälm. För kommer polisen blir det böter på 70 dollar.

Volvo ocean race gick av stapeln från Auckland så vi beslöt att åka dit och titta. Klaus och Gitte på den danska båten Margrethe låg i Auckland så vi fick bo i akterkojen. De hade också träffat nya vänner, ett par som flyttade hit för länge sedan och öppnade möbelfirman Danske Möbler de heter Kaj och Bente Winter. De bodde i en lägenhet på många hundra kvadratmeter i huset mitt på kajen i centrala Auckland, och bara ett stenkast från starten av Volvo Ocean Race.

Här bjöd de på snittar och vin, många av deras trevliga vänner var också där, och alla vi inbjudna kunde njuta av utsikten för de hade en balkong i tre väderstreck. Så starten såg vi, och alla människor som trängdes längs kajerna nedanför oss, då vi stod på fjärde våningen. Solen sken och det kändes som en härlig sommardag.

Det tråkiga är att båten Scallywag i Volvo Ocean Race förlorade en besättningsmedlem till havet tolvhundra disatans från Kape Horn. Båten gick i 25 knop när besättningsmedlemmen John Fisher av någon anledning faller över bord! Sannolikheten att han återfinns inom säker tid är nästan noll! Det hade också en storm inkommande, med höga vågor och mycket vind, vilket försvårade sökandet. Vatten temperaturen är mellan 6-9 grader och han hade överlevnads dräkt Men man klarar inte livet i mer än någon timme i det kalla vattnet, trots överlevnadsdräkt.

Jag har börjat göra Kefir ! Det är verkligen roligt att tillverka sin egen kefir vilket är ungefär som filmjölk eller yougurt, jag gör även egen färsk ost som jag kryddar med vitlök eller bara lite örter. Den okryddade färskosten använder jag i matlagning och bakning. Det är enklare att göra Kefir än yougurt !

Man blandar bara torrmjölk med vatten och sen i med de små Kefir grynen, de ser ut som små blomkålsliknande svampar. Det ska stå i rumstemperatur i tolv timmar och så är det klart att sila ifrån grynen och man har en god frukost.

Vi jobbar på med båten på land! Ni som har båt vet att arbetet aldrig tar slut! Det är bara pengarna som begränsar arbetet. Vi gör det mesta själva, så det går inte så fort som för proffsen. Men det är billigare att ligga på land än att ligga i en marina! det växer mycket stora snäckor när man ligger i vattnet här så vi har det bättre på land.

Jag har haft symaskinen på service så nu fungerar den perfekt igen. Nu har jag sytt ny vindtunnel då den gamla föll i småbitar eftersom solen förstör tyget. Sen har jag sytt nya myggnät till alla luckor, nya fender skydd, nya överdrag till alla dynor i salongen, då det inte finns kappock dynor att köpa här blev jag tvungen sy mina egna, fyllde på med ny kappock och nytt tyg! De blev riktigt snygga

Vi har lämnat in den rostfria ankarkättingen på rengöring syrabehqndling, eftersom även rostfritt har en tendens att rosta i detta klimat. Tommy kollar alla kablar överallt för att vara säker på att ingen kabel har oxiderat. Han har också bytt filter och packningar i motorn, bytt slangar till Pandan, bytt pack ringarna i motoraxeln, bytt ut brännarna till spisen och så vidare. Listan kan göras hur lång som helst när det gäller underhållet av båten.

Innan vi lämnade Sverige köpte Tommy på sig begagnade reserv instrument till alla våra paneler, vilket har visat sig vara bra att ha! För går något sönder måste allt bytas ut då det inte längre finns reservdelar. Senast var det vår display till Inverten och batteri laddarn som inte ville fungera! Sån tur att vi hade en extra då, för skulle vi bytt ut de systemet hade vi blivit minst trettio tusen fattigare.

Likaså displayen för loggen som inte längre var läslig, bara att byta ut till den medhavda begagnade så fungerande det igen. Skulle vi köpt nytt ska det dras nya kablar och en massa extra jobb. Vi rekommenderar verkligen alla långseglare att försöka ha med sig sina egna reservdelar för när man kommer ut i världen visar det sig oftast omöjligt att fixa.

Påsk buffe

Vi hade påsklunch tillsammans på boatyarden med danska båten Margrhete och Blue Lilly

Det var lite om vad vi har för oss här nere i NZ vårt visum går ut den sista maj så vi hoppas kunna segla härifrån i slutet av maj. Fiji är nästa mål och det tar cirka sju dagar att segla dit . Nu ligger alla båtarna här i startgroparna för att segla vidare mot varmare vatten. Idag är det den 16 maj det finns en möjlighet att segla härifrån i morgon eller på fredag! Och då ska vi försöka hinna mellan två lågtryck. Annars blir vi kvar i ytterligare en vecka får se vad som händer.

Vid pennan Helene

Författare: bonniestockholmblog.worldpress.com

Vi är från Stockholm och har seglat hela vårt liv Nu prövar vi att segla lite längre och utforska världen till sjöss. Vi seglar på en 46 fots segelbåt som är en Feltz Skorpion byggd i Hamburg.

2 reaktioner till “Sommar cykloner och bottenmålning”

1. Hej, vilken härlig resumé av vårens aktiviteter. Låter som det är dags att röra på sig. Här hemma har vi knappt hunnit få någon vår men istället supervarma sommardagar. Ett synnerligen stabilt högtryck har fått allt att slå ut på en gång.
    Varma kramar
    Caroline

2. Kul att höra hur livet är och har varit för er på NZ!
    Hoppas ni får en finseglats till Fiji .