Vanuatu-Australien

Vi lämnar Vanuatu den första augusti för att segla tolvhundra distans till Australien. Till en början får vi en fin slör men för lite med lite vind. Då vi har 500 distans kvar, passerar vi Mellish Reef, vi beslutar att stanna då vinden avtagit. Vi rundar revet och ankrar upp på 9 meters djup. Vattnet är kristall klart man ser botten på 10 meters djup. Det finns en liten ö cirka en distans ifrån där vi ankrat! Ön är full av fåglar det är stora sulor, de kommer flygande till oss i solnedgången och flyger på låg höjd runt vår båt, vi ser hur de vrider på huvudet för att kolla in om de möjligen kan landa i mast toppen! Så vi håller vakt och slår på akterstagen ifall någon kommer för nära. Men det känns skönt att få stanna och sova en natt i en stilla båt. Vi grillar varsin biff och njuter av ensamheten här mitt i ingenstans, tillsammans med sulorna.

Vi fortsätter tidigt på morgonen i fin medvind mot Australien kust, vi har fem dagar kvar innan vi är framme. Under den här seglingen fick vi två fiskar en Barracuda som vi returnerade till havet, och en stor tonfisk som hamnade i frysen.

Måndagen den 13 augusti förtöjer vi i Cairns! tullen står på bryggan, och en av tullarna har en labrador, de går ombord för att genomsöka båten. Hunden söker efter narkotika och kontakta pengar! Ingendera hittades ombord hos oss, men så fick hunden som hette Tommie problem med magen! Han bajsade på mattan så fort han kom ombord! Den kvinnliga hundföraren var helt förtvivlad och ville tvätta mattan åt oss, men det gjorde vi själva när de hade gått. Istället för hunden tog nu en annan tvåbent tullare vid och genomsökte alla mina skåp och lådor, och de ville också ha en lista på alla våra mediciner ombord, vilket naturligtvis fick.

Vi fick vänta en hel dag på biosecurity så vi blev kvar ombord. De tog 1.500 kr betalt för att tömma mina sopor, och så tog de den sista löken och äggen vi hade kvar ombord. Annars var det enkelt att klarera in i Australien som alla säger ska vara så besvärligt.

Nästa dag tog vi oss till en läkare för att få en operationstid, vilket Tommy fick på en gång på Cairns privata sjukhus. Dr. Harris Kummar specialist på ljumskbråck gjorde operationen med titthålskirurgi och Tommy fick stanna en natt på sjukhuset. Det dyraste var sjukhusvistelsen! faktiskt dyrare än läkar räkningen. Totalt fick vi betala 60.000kr. Vårt försäkringsbolag Pantaenius där vi har en olycksfallsförsäkring som ingår, säger sig inte vilja vara med och betala! Trots att det i villkoren klart och tydligt står att ljumskbråck räknas som en olyckshändelse, men de hittar alltid ett sätt att slippa ut ur avtalet! det handlar bara om ordklyveri så försäkringstagaren först ska tro, att försäkringen täcker när den i själva verket inte gör det. Trist men det kan ju vara till en varning för andra seglare som tror sig vara bra försäkrade i bolaget Pantaenius.

Tommy kommer tillbaka nästa dag, han har ont men klarar det bra. Första tiden är mest sova och äta lätt mat, men andra dagen är han ute och promenerar på pontonen. Efter en vecka så mår han ganska bra och kan sluta äta smärtstillande tabletter. Vi börjar nu förbereda oss för seglingen upp till Darwin cirka femtonhundra distans innanför det australiska barriär revet. Den danska segelbåten Margrethe kommer till Cairns två veckor efter oss och de ska också segla samma väg, så vi får sällskap norrut.

Cairns är en vacker turiststad. Där båtar går hela dagarna ut till barriär revet med turister som ska dyka och snorkla på den krokodil fria ön Green Island eftersom den ligger så långt ut från fastlandet. Cairns är uppbygg på platt mark längs fina vackra sandstränder med höga regnskogklädda berg runt om, men här finns också mycket mangroveträsk och floder, där det bor krokodiler! så det är det ingen som badar på sandstränderna. Men det finns en otroligt stor saltvattenpool ovanför sandstranden. Allt är gratis och i den fina stora parken runt poolen finns med massor av små kök med gasolgrillar, stolar och fasta bord som alla får låna och laga mat på. Strandpromenaden är flera kilometer lång och det finns små utomhusgym, lekparker, skateboard ramper tennisbanor längs strandpromenaden. Det är fullt av folk i parken dagtid och kvälls tid, vackert belyst med olika färger på träd och buskar. I ett av de stora träden mitt i stan bor det en koloni med flygande hundar( jättefladdermöss) som dagtid hänger där upp och ner, när man går under träden ser och hör man de tjattra,fladdra med vingarna och så bajsar de så man får se upp. Fina cykelvägar överallt så att cykla är enkelt. Vi får verkligen användning för våra små hopfällbara Dahoon cyklar i rostfritt stål.

En dag står det en svensk utanför båten! Det är Ronny Gunnarsson som flyttat hit för sex år sedan med sin fru. De tycker verkligen om Cairns härliga klimat, som är sommar året om, just nu är det vår här och temperaturen är behaglig 20-25 grader på dagen och 17 grader på natten. Till deras sommar blir det mycket varmare. Vi blir hembjudna till Ronny och Eva en kväll för att se på paraden som Cairns har denna festivalvecka och sen även se ett otroligt häftigt fyrverkeri. Allt från deras balkong på elfte våningen med en fantastisk utsikt över havet. De bor verkligen fint här, och vi förstår att de inte längtar hem till Borås och vintern som de kommer ifrån.

Vi lämnar Cairns för att segla norrut. Tillsammans med den danska båten S/Y Margrethe. Vi seglar innanför barriärrevet, och slipper havssjö bara vindens vågor. Första stoppet blir på Lizard Island som är en fin liten ö, det var här som kapten Cook klättrade upp 365 meter på berget för att finna en väg ut från barriärrevet. Här finns också en mycket lyxig resort dit vi seglare inte var välkomna. Ön har också en liten landningsbana för små flyg.

Men det bästa med ön var att hit ut tar sig väldigt få krokodiler. Så vi kunde bada på de fina sandstränderna. Vi firade Tommys födelsedag här tillsammans med Gitte och Klaus, de kom över i dingen och Klaus sjöng opera! en dansk födelsedags visa, så att alla femton båtar som låg i viken kunde inte undgå att höra honom. Det blev lite sushi till förrätt och sen grillade vi Wahoo till middag sköljde ner det hela med en kall sauvignon Blanc från Nya Zealand.

Tommy dök ner vid båten för att kolla anoder och propeller samt rensa botten från snäckor, jag stod på däck med båtshaken i snöre för att varna ifall någon stor fisk skulle simma förbi! För vi hade hört av andra båtar att de fanns riktigt stora Red Snapper, Manta Ray och andra meterlånga fiskar ute där vi ankrat på 8 meters djup. Två gånger slängde jag i båtshaken då hajarna kom för att kolla vad Tommy gjorde, han sa att också såg de andra stora fiskarna, men det är inte rädda för ingen försöker fånga dem eftersom det råder totalt fiskeförbud här och skulle man ens försöka så blir det böter på 2.000 AUD ungefär 14.000kr.

Att segla längs Australiens barriär rev är verkligen smörsegling! vind mellan 20-30 knop inga vågor, vi toppar på 8.5 knop vilket var längesen vi gjorde sist. Det är grunda vattnet är helt turkosgrönt, känns som om man seglar i en bassäng! Väldigt lite segelbåtar men en hel del yrkestrafik. Ödsligt är det också vi får varken i någon radiostation eller internet! inte ens täckning på mobilen fast vi seglar så nära fastlandet. Det norra Australienska territoriet är väldigt lite bebyggt. Här bor bara aboriginer i små byar längs kusten, vi ser i land lite rökmoln från deras eldar. Det finns många små vackra öde öar med sandstränder på, men vi blir varnade för att bada från badstegen, för saltvatten krokodilerna finns! fast man inte ser dem, och vattnet är inte helt klart då det är lerbotten och bruna koraller och finns det mangrove så finns krokodiler.😬

När vi kommit upp och rundat Cape York, så stannar vi mellan Bamaga och Red Island, hit går det färja från Torsdagsön så det finns ett lite färjeläge här och en liten matbutik. Vi förbereder oss för seglingen över Gulf of Carpentaria som kan jämföras med ett liten Biscaya överfart på 300 distans till en början är det bara femtio meter djupt så hela havet här är turkosgrönt men efter hundra distans så blir det vanligt blått igen då djupet ökar. Vi får fin vind i fyra dygn, men sen får motorn jobba, eftersom vi inte stannar utan fortsätter till havs längs kusten ner mot Darwin. Totalt seglar vi 650 distans och det gäller att passa in tidvattnet som är sju meter här för att segla in i Darwin då det är en mycket grund passage in till pontonbryggan där vi måste lägga till för att bli inspekterade av dykare för att se så vi inte för med oss den fruktade musselpesten hit. De sprutade in gift i alla våra saltvatten tag sen fick vi ligga still i tio timmar. Vi gick in i mangroveträsket på högvatten och hade knappt en decimeter kvar under kölen, sen slussade vi in i Tipperary Marina. Så vid lågvatten finns det ingen vatten kvar utanför marinan.

Vi hyr bil och utforskar norra territoriet av Australien åker på en båttur på Adelaide River och ser massor av vilda saltvatten krokodiler, som är läskigt stora och rent livsfarliga. Vi hinner också med att se lite vattenfall i en nationalpark, och så såg vi kängurur eller Wallibys.

Nu väntar nästa äventyr på oss i Indonesien dit vi seglar imorgon, fem dagar till havs sen ska vi angöra Kupang på Timor.

Vid pennan Helene

Annonser

Författare: bonniestockholmblog.worldpress.com

Vi är från Stockholm och har seglat hela vårt liv Nu prövar vi att segla lite längre och utforska världen till sjöss. Vi seglar på en 46 fots segelbåt som är en Feltz Skorpion byggd i Hamburg.

En tanke på “Vanuatu-Australien”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s